FAQ

FAQ: Jak działają panele ankietowe?

Duża część osób czytających mojego bloga to osoby, które można nazwać doświadczonym badaczem ale są nowe osoby dopiero poznające świat badań online. Tak czy inaczej pomocne może być wyjaśnienie jak działają panele ankietowe i jak możemy z nich korzystać. 

Po pierwsze, podstawowe definicje:

  • Respondent – to Ty, czyli osoba biorąca udział w ankietach.
  • Panel ankietowy – to internetowa społeczność osób biorących udział w ankietach online. To my tworzymy ważną część panelu.
  • Firma zajmująca się badaniem rynku – to firma prowadząca internetowy panel ankietowy. Bywa że internetowy panel ankietowy ma tę samą nazwę co firma zajmująca się badaniem rynku ale przeważnie różnią się.

Dlaczego panele ankietowe są tak przydatne?

Podejmowanie złych decyzji w biznesie jest ryzykowne i kosztowne, więc lepiej skorzystać z usług firmy badającej rynek w celu przeprowadzenia ankiety, aby zmniejszyć ryzyko rynkowe. Poprzez zadawanie pytań osobom w ankiecie  (o zainteresowanie się marką, produktem lub usługą) firma może pozyskać wiele przydatnych informacji, które pomogą podjąć lepszą decyzję biznesową.  
Niektóre firmy mają swoje własne działy badań rynkowych i prowadzą własne badania ale większość firm nie ma takiego luksusu więc zlecają badania rynkowe właścicielom paneli internetowych, badania te są zlecane regularnie bądź w razie potrzeby.

Jedna firma badająca rynek a wiele paneli.

Większość firm zajmujących się badaniem rynku posiada tylko jeden panel ankietowy ale bywa że te większe przedsiębiorstwa prowadzi wiele paneli ankietowych (np.Cint). Każdy z tych paneli może być inny oraz mieć inne cele. Na przykład, firmy badające rynek, które prowadzą dwa lub więcej paneli, mogą kierować badania do ogółu społeczeństwa a inne np. mogą być skierowane do określonej grupy np. nastolatkowie, osoby powyżej 40 roku życia.

Jak zarządza się panelami ankietowymi? 

Typowy panel ankietowy będzie starał się być jak najbardziej reprezentatywny. Jeśli panel jest np. dostępny tylko dla użytkowników PL to będzie on odzwierciedlał wypłaty ludności z różnych miast wraz z danymi demograficznymi. Jeśli panel ma 100 000 użytkowników to spróbuje przyjąć jak wygląda cała populacja PL i będzie projektować badanie w skali mikro. Jeśli firma badawcza zostanie zatrudniona do przeprowadzenia badania w konkretnym rejonie/mieście, może aktywnie rekrutować uczestników w tym konkretnym mieście aby prawidłowo wykonać badanie.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *