FAQ

FAQ: Pytania w ankietach

Z pewnością każdy z Nas po kliknięciu w link do ankiety zastanawiał się jakie dostane pytania, na jakie pytania przyjdzie mi odpowiedzieć. Pytania które się pojawią w badaniu mogą się znacznie różnić, ich rodzaje dostosowane są do potrzeb firm i do tego jakich wyników zleceniodawca oczekuje. 

Najczęściej natrafimy na rodzaje pytań:

1. Wybór odpowiedzi na skali 
Są to prawdopodobnie najczęściej zadawane pytania w ankiecie internetowej. Pojawia się pytanie typu: “W jakim stopniu oceniasz opakowanie produktu?” W badaniu zawarta jest numerowana skala, zwykle od 1 do 10. Konsument ocenia grafikę opakowania gdzie 10 oznacza wysoce pozytywną reakcję a 1 wskazuje na wysoce negatywną. Tego typu pytanie jest korzystne dla firm, ponieważ otrzymują jednolite zestawienie odpowiedzi dla wszystkich respondentów.

(przykład odpowiedzi na skali)

2. Wybór odpowiedzi/kilku odpowiedzi
Zamiast skali pytanie może mieć wiele opcji wyboru, lub jedną odpowiedź. Badacz czyta listę opcji opisujących potencjalne reakcje i wybierają tą, która ściśle odpowiada ich odpowiedzi. Ta metoda pozwala uzyskać bardziej unikalną reakcję niż klasyfikacja w skali, ale może sprawić, że wyniki mogą być trudniejsze do analizy przez firmę.

(przykład pytania z wyborem odpowiedzi)

3. Wypełnij puste pole
Prawdopodobnie najrzadsza forma pytania (chociaż ostatnio trafia się ich dość sporo), ponieważ musi być ręcznie posortowana. Najczęściej tego typu pytania pojawiają się na końcu ankiety w sekcji komentarzy. Pytanie jest zadawane, a respondent ma swobodę wypowiedzi. Zasadniczo pytania te używane są przez firmy, które przeprowadzają bardzo szczególne badania.

(przykład pytania z polem do wypełnienia)

W ostatnich kilku latach ankiety przeszły ciekawą drogę od rzadkości aż do ogromnej powszechności. Dzięki ułatwionej komunikacji  zbieranie danych do badań stało się łatwiejsze. Firmy znajdują coraz to nowsze metody badań a co za tym idzie zwiększyły się możliwości w kontaktach z potencjalnymi klientami. Ankiety online a ostatnio nawet ankiety mobilne zapewniają firmom bezpośrednią możliwość przeprowadzania badań rynkowych.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *