FAQ: Pytania w ankietach
Z pewnością każdy z Nas po kliknięciu w link do ankiety zastanawiał się jakie dostane pytania, na jakie pytania przyjdzie mi odpowiedzieć. Pytania które się pojawią w badaniu mogą się znacznie różnić, ich rodzaje dostosowane są do potrzeb firm i do tego jakich wyników zleceniodawca oczekuje.
Najczęściej natrafimy na rodzaje pytań:
1. Wybór odpowiedzi na skali
Są to prawdopodobnie najczęściej zadawane pytania w ankiecie internetowej. Pojawia się pytanie typu: “W jakim stopniu oceniasz opakowanie produktu?” W badaniu zawarta jest numerowana skala, zwykle od 1 do 10. Konsument ocenia grafikę opakowania gdzie 10 oznacza wysoce pozytywną reakcję a 1 wskazuje na wysoce negatywną. Tego typu pytanie jest korzystne dla firm, ponieważ otrzymują jednolite zestawienie odpowiedzi dla wszystkich respondentów.
![](https://2.bp.blogspot.com/-_mFmwgr4Qj8/XEH_ziX7g6I/AAAAAAAABwY/939zkEnGSzsTJA6TNbx4ApF5MXIeONqLgCLcBGAs/s320/skalaodp.png)
2. Wybór odpowiedzi/kilku odpowiedzi
Zamiast skali pytanie może mieć wiele opcji wyboru, lub jedną odpowiedź. Badacz czyta listę opcji opisujących potencjalne reakcje i wybierają tą, która ściśle odpowiada ich odpowiedzi. Ta metoda pozwala uzyskać bardziej unikalną reakcję niż klasyfikacja w skali, ale może sprawić, że wyniki mogą być trudniejsze do analizy przez firmę.
![](https://4.bp.blogspot.com/-DH7Pb7BL8-Y/XEIDVeZ1cjI/AAAAAAAABwk/0Km9SShblHIU2AVoOskaFITd1zBJTHHHQCLcBGAs/s320/ocena.png)
3. Wypełnij puste pole
Prawdopodobnie najrzadsza forma pytania (chociaż ostatnio trafia się ich dość sporo), ponieważ musi być ręcznie posortowana. Najczęściej tego typu pytania pojawiają się na końcu ankiety w sekcji komentarzy. Pytanie jest zadawane, a respondent ma swobodę wypowiedzi. Zasadniczo pytania te używane są przez firmy, które przeprowadzają bardzo szczególne badania.
![](https://2.bp.blogspot.com/-plg1ocRrciQ/XEIEhBdxPyI/AAAAAAAABww/es1EbXIfedQdF4Oj8gcgjnO8rS_gHZZbgCLcBGAs/s320/tekstowe.png)
W ostatnich kilku latach ankiety przeszły ciekawą drogę od rzadkości aż do ogromnej powszechności. Dzięki ułatwionej komunikacji zbieranie danych do badań stało się łatwiejsze. Firmy znajdują coraz to nowsze metody badań a co za tym idzie zwiększyły się możliwości w kontaktach z potencjalnymi klientami. Ankiety online a ostatnio nawet ankiety mobilne zapewniają firmom bezpośrednią możliwość przeprowadzania badań rynkowych.